Når man ser på værdiskabelsen til både samfund og virksomhed i samme prisme, opstår der ofte nye erkendelser. Ved at tage et dybt spadestik og forstå jeres værdiskabelse, kan man sætte mere fokus på, hvad der skal til for at skabe mere.
Vores erfaring er, at virksomheder ofte skaber eller destruerer værdi på måder, de ikke har erkendt. Hvis den værdiskabelse skal optimeres, så er det vigtigt, at det bruges som prisme i jeres strategi process.
Det er vores læring, at en værdianalyse skal udvikles i tæt samarbejde med dine partnere, kommuner og regioner og relevante NGOer.
Når man arbejder på denne måde har vi lært, at succes afhænger af, at have fælles mål, give ærlig feedback og at have fælles målepunkter for succes.
I Shared Value Innnovation har vi lang erfaring med at lave "Shared Value” cases og har samarbejdet med Professor Michael E. Porter på Harvard Business School for at udvikle både metode og tilgang.
Hvis du vil igang med at analysere jeres værdi-skabelse, er det vigtigt at inkludere både jeres bestyrelse og den måde i arbejder med strategi. Ellers risikerer I, at arbejdet med at skabe forståelsen for værdiskabelsen ikke bliver opfulgt af handling.